Sosyal Medya Fenomenleri: Youtuber’lar

İnsanlık tarihi boyunca teknolojik gelişmeler, toplumsal değişimlerin de en temel sebebi olmuştur. Tüm bunların oluşabilmesinde iletişim en önemli etkendir. İnsan, doğası gereği, yaşam boyu iletişim halindedir. Toplumdaki bireyler birbirleriyle geçmişte farklı şekillerde ve araçlar ile iletişim halinde olmuşlardır. Teknolojik gelişmenin, iletişimin biçimine ve boyutuna katkısı da burada devreye girmektedir. Geçmişte kullanılan iletişim araçlarının sayılarının zamanla artması ile birebir iletişimden toplumsal iletişime ve kitlesel iletişime doğru bir süreç ortaya çıkmıştır. Kitle iletişimin oluşmasında teknolojik gelişmeler aracı olurken, toplumsal ve kültürel değişimlerin de bireyler üzerinde etkisi artmaya başlamaktadır. Kitle iletişim araçlarının kendini yenilemesi ve kolay ulaşılabilir olması bireyler üzerindeki etkiyi daha etkin bir hale getirirken oluşan geleneksel medya, insanlara sundukları iletiyi doğrudan topluma sunmaktadır. Bu da bireylerin, geleneksel medya mesajlarını yorumlasalar bile, geri bildirim açısından etkisiz halde olarak tek taraflı bir iletişim gerçekleşmesine sebep olmuştur.

 

Sanal dünyada bireyler istedikleri sosyal medya platformlarında yeni bir sosyal çevre edinirken gerçek hayatta kendi seçimleri olmadan oluşan kimliklerin, bu ortamda yeniden oluşturulabildiğini görmüştür. Sosyal medya insanlara yepyeni birer kimlik oluşturma olanağı sunarken, buna “Profil” adını vermektedir. Sanal kimliğini kendi özgür iradesiyle daha farklı yansıtabilme olanaklarının cazibesiyle kullanıcı bireyler değişen ve farklılaşan birçok platformda kendilerine yeni sanal kimlikler oluşturabilmektedir (Türkmen, 2020: 1-3).

 

 

Sosyal medyada ünlü olan kişi gerçek dünyada da tanınırlığa kavuşmaktadır. Aynı durumun tam tersi de mümkündür. Yaşadığı toplumda şöhret olan sosyal medyada da tanınmaktadır. Sosyal medyada tanınırlık ve sanal kimlikler açısından bir sosyal ağ platformu olan ve milyarca kullanıcısı olan Youtube ve onun aracılığıyla ünlenen Youtuber’lar, günümüzün en gözde meslekleri olarak dikkat çekmektedir.

 

 

Yaşamımızın ayrılmaz bir parçası olan internet bilgiye ulaşabilmeyi kolaylaştırırken, bireylerin küresel dünya ile iletişim kurmalarına olanak sağlamıştır. İnternet ve teknolojik gelişmeler ile hayatımıza giren kavramlardan olan sosyal medya, günlük hayatı ve kültürel alanı hızla dönüştürmektedir. Web 2.0 ile sosyal medyadaki kullanıcılar, sadece sunulan bilgiyi tüketen kişiler olmanın ötesinde, herhangi bir bilgi hakkında geri bildirimde bulunan, ayrıca bu bilgiyi üreten bireyler haline gelmiştir. Sosyal medyanın sunduğu bu etkileşim ile birlikte mekân, zaman sınırlaması olmaksızın kullanıcılar, her türlü düşünceyi iletebilme durumuna kavuşmuştur. İnsanlar kolay bir tık hareketiyle birçok işi halledebilirken, kilometrelerce uzakta yaşanan gelişmelerden anında haberdar olabilmektedir. Sosyal medya kullanıcılarına, internetin sadece tüketicisi değil bunun yanı sıra üreticisi olma imkânı da tanıyan sosyal ağ platformlarının başında video depolama sitesi olan Youtube gelmektedir. (İlhan, 2018: 142)

 

 

Youtube

Youtube 2005 yılında üç Amerikalı eski çevrimiçi alışveriş-ödeme sistemi PayPal şirketi çalışanları olan; Jawed Karim, Steve Chen ve Chad Hurley tarafından kurulmuştur. Youtube’a ilk video 23 Nisan 2005 tarihinde yüklenmiştir. Ayrıca kurulduğu yıl Seqoia Capital şirketi tarafından 11,5 milyon dolarlık ilk yatırımını almıştır. Başlangıçta dijital video depolama sistemi olarak hizmet vermesi düşünülen Youtube, zamanla kullanıcı merkezli bir platform haline gelmiş ve daha farklı amaçlara yönelik çalışmalara başlamıştır. “Your Digital Video Repository” (Dijital Video Deponuz) olan sitenin sloganı dönüşümünü anlatır nitelikte olan “Broadcast Yourself” (Kendini Yayınla) şeklinde değişerek bugünkü halini almıştır. 2006 yılında ise Google 1.65 milyar dolara Youtube’u satın almıştır. Üretilen video içerikleri Youtube’da, Flash video formatı (*.flv) ile yayınlanmaktadır. Youtube, kullanıcıların videolarını uygulamaya yüklemesine, sitedeki videoları izleyebilmesine, paylaşmasına, favorilere eklemesine, bu yüklü videolara yorum yapmasına ve öteki kullanıcılara abone olmasına imkân sağlar. Hem kullanıcıların yapmış olduğu hem de kurumsal şirketlerin hazırlamış olduğu geniş bir video izleme seçeneği sağlar. Mevcut içerik seçenekleri arasında video klipler, müzik videoları, kısa ve belgesel türü filmler, televizyon program klipleri, ses kayıtları, film fragmanları, video bloglar ve eğitim videoları gibi birçok farklı tür vardır. Youtube’un içeriği bireylerin üretimlerini sisteme yüklemeleri ile gerçekleşmiş olur (Burgess ve Green, 2010: 4).

Youtube çıktığı ilk yıldan itibaren hem kullanıcı sayısı olarak hem ulaştığı kitle olarak kendini bu popülerliğin ekseninde sistemsel anlamda yenilemiş ve şu anki cep telefonlarının vazgeçilmez uygulaması haline gelmiştir. Bu, her kullanıcının cebinde milyonlarca yüklü video içeriğine sahip olması demektir. Youtube’un kullanıcılar açısından genel özelliklerinden bazıları şunlardır (www.youtube.com):

 

  • Kullanıcıların çektikleri videoları yükleyebilmeleri ve diğer kullanıcılara ulaştırma olanağı,
  • Kişilerin kendi yayınlarını yapabilmelerine imkân sağlaması,
  • Kullanıcıların yeteneklerini tüm dünya ile paylaşabilmesi,
  • Videoları kendilerine ait playlist-oynatma listesi oluşturarak kullanıcıya özel kılabiliyor olması,
  • İçerikler hakkında kullanıcıların etkileşim ve tepkilerini görme imkânı (beğen, bunu beğenmedim, yorum, görüntülenme sayısı gibi),
  • İçerik olarak kitle-izlenme oranı, izleyen sayısı, en çok izlenen video gibi detaylı bilgilendirme olanağını “Youtube Studio” uygulaması ile yapıyor olması,
  • İçerisinde yer alan sınırsız türde videoya erişim olanağı,
  • Sınırsız sayıdaki videoların kategorilendirilmiş olması,
  • “EDU” alanı ile salt eğitim videolarının izlenebilmesi
  • Videoların farklı sosyal ağlarda paylaşılma imkânı,
  • Bir videonun farklı çözünürlük kalitesinde izlenebilmesi (144p, 240p, 360p, 420p 720p),
  • Kullanıcı içerikli videoların kişisel sitelerde kullanılabilmesi için “embed” kodlarının kullanılabilmesi,
  • Kullanıcının Youtube kanalı açabilmesi ve kanalı özelleştirebilmesi,
  • Kullanıcının canlı yayın yapabilmesi.

 

Youtube, özellikleri bakımından, her geçen gün yüklenen video sayısından izlenirlik sayısına kadar çok fazla kullanıcıya ulaşmasının etkisi olarak uygulama içinde yeni birimler oluşturmuş ve kendi alt seçeneklerini sunmuştur. Bunlar, Youtube uygulamaları seçeneğinde bulunan; Youtube TV, Youtube Kids, İçerik Üreticisi Akademisi, Sanatçılar İçin Youtube gibi belirli alanda hizmet veren sosyal içeriklerdir (www.youtube.com).

 

Dijital pazarlama ve analiz oluşturma merkezi olarak geçen “Branding Türkiye”de yer alan Youtube’a ait analizlerin bir kısmı ise şu şekildedir (Yıldız, 2019):

 

  • 2010 yılında 13 milyon saatlik video ve her dakikada ortalama 48 saatlik video yüklenmiştir.
  • Youtube’a eklenen ilk video 2005 yılında Jawed tarafından kaydedilmiştir. Video “Me at the zoo” adını taşımaktadır. 2019 yılında bu video 80 milyona ulaşan bir görüntülenme sayısına ulaşmıştır.
  • 000 uzun metrajlı filme eşdeğer görüntü her hafta yüklenmektedir.
  • Youtube ağ trafiğinin %70’i Amerika dışında gerçekleşmektedir.
  • Youtube kullanıcı profili yaş dağılımı 15-56 aralığındadır.
  • 2010 yılı içerisinde 700 milyar kez görüntü izlenmişken, 2019 yılında 1 günde izlenen video sayısı 5 milyardır.
  • 2019 yılındaki verilere göre her ay 1,9 milyar kişi Youtube’u ziyaret etmektedir.
  • 2019 verilerine göre Youtube’da günlük aktif kullanıcı sayısı 30 milyondur.
  • Youtube’u 2010 yılında 25 ülke 43 dilde kullanıırken, 2019 yılında 91 ülke 80 dilde destek vermektedir.
  • Youtube’u en çok ziyaret eden ülke yüzde 15,8 ile ABD’dir. Hindistan yüzde 8,2 ile ikinci Japonya ise yüzde 4,6 ile üçüncü sıradadır.
  • İnsanlar her gün ortalama 40 dakika Youtube’da vakit harcamaktadır.
  • Youtube, en çok izlenme oranına mobil cihazlardan ulaşmaktadır. Bu oran, yaklaşık %70’e denk gelmektedir.
  • Günümüzde Youtube’da en çok izlenen ve dinlenen müzik Luis Fonsi’nin Despacito adlı şarkısıdır. İkinci sırayı Ed Sheeran – Shape of You üçüncü sırayı ise Wiz Khalifa – See You Again adlı şarkıyla almaktadır.
  • Türkiye’de en çok abonesi olan kanallar sırasıyla; “l Netd Müzik”, “Enes Batur” ve “Orkun Işıtmak”tır.

 

Bu verilerden de görüleceği üzere Youtube platformunun kullanıcı sayısı gün geçtikçe artarken, insanlar daha çok cep telefonları aracılığıyla kolay kullanım ve içerik üretim yolunu seçmektedir (https://www.brandingturkiye.com/youtube-istatistikleri-guncel/).

 

Youtuber

İnternette, teknoloji ile beraber gelişen “geniş bant”a sahip olma özelliğinden sonra kullanıcılar kendi çektikleri videoları Youtube’da kanal kurma özelliği ile etkinleştirerek paylaşmaya başlamıştır. Youtube’da, kullanıcıları bu sistemde videolar yüklemeye iten ve özendiren sebeplerin başında kullanıcıların tüm dünyaya göstermek istedikleri her şeyi belirli şartlar ile sunabilmeleri gelmektedir. Yeteneklerin sanal ortamda paylaşılıp, sanal olmayan gerçek dünyada sanatçı olma fırsatlarını da veren Youtube, tüm dünyaya yayınlanan yeteneklerin keşfedilmesine aracı olmuştur (Sumiala ve Tikka, 2013: 320).

Youtube kullanıcılarının kendi içeriklerini oluşturmalarının ardından sanki bir televizyon kanalı gibi devamlı olarak içerik üreten kullanıcılara ödeme yapmaya başlaması da Youtube’un sloganı olan “Kendini Yayınla” cümlesiyle örtüşmektedir. Youtube sosyal medya kapsamında bir amiral gemi gibi bireyleri eğlendirmekten haberdar etmeye kadar birçok içeriği kendinde barındırmaktadır. Bu durum büyük şirketlerin dikkatini çekmiş ve reklam ajansları da yenilenen ve daha aktif bir sosyal medya ile satış anlamında birçok insana ulaşıldığının farkına varmıştır.  Youtube’da sanal gelir olarak tıklanma, izlenme oranları gibi kazanç faktörlerinin yanında reklam olarak da kazanma olanağının tüm kullanıcılarla paylaşılması, sanki bir meslek gibi sadece Youtube’a içerik üreterek geçimini sağlayanların artmasını sağlamış, bu kişiler “Youtuber” olarak adlandırılmıştır.

Sosyal medya yapısında takipçi sayısı fazla olan, ilgi çekici ve sıradan olmayan paylaşımlar yapan ve yaptığı bu paylaşımların binlerce hatta milyonlarca kişi tarafından izlenmesi ve paylaşılması sonucunda popüler olan kişileri ya da hesapları, sosyal medya fenomeni olarak tanımlamak mümkündür. Dünyanın popüler olan video paylaşım sitesi, sosyal ağlarda ikinci en büyük arama motoru ve en çok kullanıcıya sahip ikinci sosyal medya platformu Youtube’da da söz konusu bu fenomenlerin yani popüler anlamda tanınan sayfa ve kişilerin olduğu bilinmektedir. Youtube’da fenomen olan kişi ya da hesaplar daha çok Youtuber adı ile anılmaktadır. Cambridge Dictionary’de 2018 yılında yapılan tanımda Youtuber; “Youtube web sitesini sıklıkla kullanan ve bu siteye video üreterek sıklıkla görünen kişi” şeklinde tanımlanmıştır. Oxford Dictionary de 2018 yılında Youtuber için benzer bir tanıma yer vermiş; “Video paylaşım web sitesi olan Youtube’da video yükleyen, üreten ya da görüntüleyen kişi” şeklinde ifade etmiştir. Bunların sonucunda Youtube’a düzenli bir şekilde video yüklemeyi ve bu şekilde para kazanmayı ifade eden “Youtuber olma” bir meslek olarak kabul edilmektedir. Türk Dil Kurumu’na göre meslek “Bir kimsenin geçimini sağlamak için sürekli yaptığı; bilgi, eğitim veya yaratıcı güç gerektiren etkinlik” olarak tanımlanmaktadır (www.tdk.gov.tr). “Youtuber” olmayı bir meslek kategorisine alan Türkiye İş Kurumu (İŞKUR), 19.5.2017 tarihinde Google ile işbirliği yaparak Youtuber olma eğitimlerine başlamıştır. İlk aşamada Bursa, Van, Kayseri, Samsun, Gaziantep ve Antalya’da başlayan eğitimlerle gençlere yeni iş olanaklarının sağlanması hedeflenmiştir. Sonraki süreçte İŞKUR bu kursu “Sanal Girişimcilik” olarak değiştirmiştir (Ateş, 2017; İlhan, 2018: 147).

 

 

Youtuber’lar izleyicilerin dikkatini çekecek tarzda çekimler geliştirmiş ve izlenirliklerini arttırmak için daha kaliteli çekim tarzı, konu ve mekân bulmaya yönelmişlerdir. Youtube’da yayınlanan videolar sayesinde ünlenen pek çok isim vardır. Örneğin Youtube’da en çok izlenen videolara sahip Justin Bieber, bu ağda yayınladığı videolar ile müzik yapımcılarının dikkatini çekmiştir. Katy Perry ise Youtube’a yüklediği bir şarkı sayesinde dünya yıldızı olma fırsatını yakalamıştır. Youtube insanlara ünlü olmayı vaat etmediği halde kendilerini dünyaya sunmak isteyen insanlara görünür olma fırsatını vermektedir. Türkiye’de Youtube aracılığıyla ünlü olan sanatçılardan bazıları; Öykü ve Berk kardeşler, Hayalet Sevgilim şarkısıyla İrem Yağcı, Aslı Güngör ve Çağatay Akman’dır. Yeteneklerin yanı sıra hiç kimsenin ünleneceğini ummadığı videolar da herkes tarafından dikkat çekici bulunabilmektedir. Youtube’da para kazananların sayısının artması dikkatleri bu platforma çevirmiştir. Bu durum, Youtuber’ların Youtube topluluğu açısından önemli bir yerde olduğu gerçeğini göstermektedir. Öyle ki bugün dünyada (PewDiePie, Fine Brothers, Smosh gibi ) ve Türkiye’de (Enes Batur, Orkun Işıtmak, Takla King gibi) popüler olan YouTuber’lar, milyonlarca kullanıcı tarafından takip edilmekte, söz konusu bu Youtuber olarak adlandırılan kullanıcıların, üretmiş oldukları içerikler, videolar yine milyonlarca kişi tarafından izlemektedir. Böylelikle Youtube’un site akışını arttırmakta ve yer alan video çeşitliliğinin düzenli olarak artışını sağlamaktadır.

 

 

Youtuber’ların insanlar tarafından düzenli olarak takip ediliyor olmaları Youtube açısından üzerinde durulması gereken bir konu haline gelmiş ve Youtuber’ların ciddi bir reklam getirisi olacağı fikri netleşmiştir. Youtube ile beraber iş ortaklığına giden YouTuber’ların videolarına içerik olarak aldıkları reklamlar sayesinde hem Youtube’a para kazandırdıkları hem de kendileri para kazandıkları bilinmektedir.

 

 

Ünlü Youtuber’lar

Altın Elbiseli Adam Youtube kanalını ortaya çıkaran kişi, Barkın Bayoğlu’dur. 1975 yılında İstanbul’da doğmuş ve 2017 yılında ölmüştür. Belçika’da siyasal bilimler okuyan Barkın Bayoğlu, Türkiye’ye geri döndüğü zaman Bilgi Üniversitesi Siyasal Bilimler ve Uluslararası İlişkiler Bölümü’ne devam etmiş ve buradan mezun olmuştur. Barkın Bayoğlu, askerlik için gittiği Afganistan’da barış gücünde gönüllü olarak çalışmıştır. Askerden döndükten sonra ise “İki Teker” dergisinde motosiklet test ve editörü olmuştur. Dergiden istifa etmesi ile “Oto Haber” dergisinde çalışmaya başlamıştır

 

(http://www.gunes.com/gundem/altin-elbiseli-adam-barkin-bayoglu-kimdir-altin-elbiseli-adam-barkin-bayoglu-ne-zaman-oldu-1005167).

İçerik olarak yeni çıkan motosikletler, ileri sürüş tekniği, motor bakımı ve güvenlik gibi önemli konularda Youtube kanalında videolara yer vermiştir. Barkın Bayoğlu, 25 Temmuz 2017 yılında 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nde geçirdiği motosiklet kazası sonucu hayatını kaybetmiştir. Daha sonra yakınları kanala devam etme kararı almıştır. Barkın Bayoğlu’nun son videosu “Altın Elbiseli Adam Peru’da” bölümlerinden 4. bölüm olarak çekilen videodur. 357.888 görüntüleme ile 2 Ağustos 2017 de kanala yüklenmiştir

 

(https://www.youtube.com/user/smoothoperatorRed5).

Barış Özcan 23 Temmuz 1974 tarihinde İstanbul’da doğmuştur. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi mezunudur. “Abak. Us” adındaki kreatif medya ajansının başkandır. Bu firma LC Waikiki, Türk Apple, Adobe ve LinkedIn gibi uluslararası yazılım firmalarına danışmanlık ve sosyal medya hizmeti vermektedir. Geçmişte Photoshop, Flash, PDF gibi yazılım ürünlerini geliştiren Adobe firmasında 6 yıl boyunca Akdeniz Ülkeleri Satış Müdürlüğü yapmıştır. TRT, El-Cezire, CNN Türk gibi kanallarda yayınlanan belgeseller yapmış ve yönetmiştir.

 

Barış Özcan kendi adındaki Youtube kanalında kişisel belgesellerini, sanat, tasarım ve teknoloji hikâyelerini oluşturup yayınlamaktadır. Videolarının ilk yayınlanma tarihi 7 Ocak 2007’dir. Barış Özcan’ın Youtube kanalına hazırladığı konulara birebir kendi araştırmalarının dikkat çekici kurgusunu ekleyerek içerik yayınladığı görülmektedir. Ayrıca konuşma tarzı olarak da yayınlarında daha öğretici bir şekilde görülmektedir. Oluşturduğu bu sanal kimliğin entelektüel bir insanı yansıttığı, çektiği videoların sanat, bilim ve eğitim üzerine anlatımlar içermesinden anlaşılmaktadır (https://www.youtube.com/user/b31416/videos).

 

Duygu Özaslan, 1991 yılında İstanbul’da doğmuştur. İstanbul Üniversitesi İspanyol Dili ve Edebiyatı bölümü mezunudur. Güzellik, moda ve yaşam üzerine video paylaşımları yaparak ünlenen Duygu Özaslan’ın Youtube ve Instagram’da 1,4’er milyon takipçisi bulunmaktadır. 03.11.2013 tarihinde Youtube’a katılmıştır. Şu an abone sayısı olarak, yaklaşık 1.43 milyon kişiye ulaşmış, makyaj ve moda üzerine aktif bir Youtuber’dır. Bu konu üzerinde çalışmalar yapan Youtuber’lardan daha fazla abone sayısına sahiptir.

 

Mithrain takma adı ile bilinen Cem Karakoç, İstanbul’da 1992 yılında doğmuştur. Sosyal ağ olan Twitch platformunda yaptığı yayınlarla bilinen Mithrain “Playerunknown’s Battlegrounds” (Pubg) isimli sanal oyunu başarılı şekilde oynaması sebebiyle Twitch’de 740 binden fazla takipçisi ve 40 milyonun üzerinde izlenme sayısına ulaşmıştır. Ayrıca, Youtube’da 565 binden, Instagram’da 226 binden, Twitter’da ise 67 binden fazla takipçisi bulunmaktadır. 2015 yılında kullanıcı olarak yer aldığı Youtube’a oyun oynadığı görüntülerini kaydederek yükleyen Mithrain 801.000 aboneye kadar ulaşmıştır. Sanal oyun üzerine çeşitli takım turnuvalarına katılan Mithrain “Team Bosphorus” adını verdikleri takım ile ülkemizi temsil etmiştir (https://www.youtube.com/channel/UCCD-LkpYHWRH5w4NdffzxMQ).

 

Tüm bu Youtuber’lar değerlendirildiğinde, “sanal topluluklar” halinde insanların belirli sanal platformlarda bir araya geldiği ve bu platformların gitgide arttığı, bunun sonucunda toplumdaki bireylerin birbirini etkilemesi ve gündem belirlemede Facebook, Youtube, Twitter ve Instagram gibi uygulamaların önemli olduğu gerçeği görülmektedir. Bahse konu sosyal medya platformlarının en popüler olanlarının başında gelen Youtube, kendi kullanıcılarına ortak olma imkânı vermektedir. Bu birliktelik sonucunda “Youtuber” olarak adlandırılan içerik üreticileri ortaya çıkmıştır.

 

Genel olarak tüm Youtuber’lar kendi oluşturdukları sanal kimliklerinde ortak özellik olarak samimi, içten, gülümseyen ya da gülümseten, açıklayıcı bir anlatım tarzı seçmektedir. Burada yarattıkları sanal kimliğin amacı izlenir olmak, abone sayısını arttırmak, kazançlarının sürekliliğini sağlamaktır.

 

 

Bütün bu anlatılanlardan hareketle, her geçen gün sayıları artan ve kendilerine de dikkat çekici düzeyde izleyici kitlesi bulan Youtuber’ların, izleyicilerini önemli ölçüde yönlendirdiklerini tahmin etmek zor değildir. Burada, özellikle izleyici kitlesi daha çok gelişme çağında olan ya da ergenlik dönemindeki gençlerden oluşan Youtuber’ların belirleyecekleri içerikler, kullandıkları dil, pazarladıkları mal veya ürünler konusunda son derece hassas davranmaları gerekmektedir. Bununla birlikte, özellikle cep telefonlarından da erişim imkânı olması sebebiyle gün geçtikçe denetlenmesi zorlaşan İnternet kullanımı konusunda, bahsedilen yaş grupları için, mutlaka daha detaylı çalışmalar yapılması gerektiği açıktır. Bir zamanların kitle iletişim araçlarında takip edilen sanatçıların, izleyiciler tarafından sevilmesi, “o sanatçılar gibi olma” çalışmaları (o kişi gibi giyinme, o kişi gibi konuşma, o kişinin yaptığı mesleği yapabilme çabaları) düşünüldüğünde, günümüzün sosyal medya fenomenleri ve onları takip eden izleyici kitleleri üzerinde gerek sosyolojik, gerek psikolojik, gerek ekonomik gerekse hukuki alanlarda çalışmalar ve düzenlemeler yapılması zorunludur. Yapılacak her yeni çalışma, toplumda konuya yönelik bilincin oluşmasına, denetlemelerin artmasına katkı sağlayacak, böylece gerek Youtuber’lar gerekse onların takipçileri daha dikkatli hareket edeceklerdir.

 

 

 

Kaynakça

Ateş, V. (2017). “Online alışveriş sitesi kaynaklı müşteri algılarının müşteri memnuniyetine etkilerinin incelenmesi”. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2): 313-329.

Burgess, J. ve Green, J. (2009). Youtube: Online video and participatory culture, Cambridge, UK: Polity Press.

http://www.gunes.com/gundem/altin-elbiseli-adam-barkin-bayoglu-kimdir-altin-elbiseli-adam-barkin-bayoglu-ne-zaman-oldu-1005167 İndirilme Tarihi: 20.04.2020.

https://www.brandingturkiye.com/youtube-istatistikleri-guncel/ İndirilme Tarihi: 20.04.2020.

https://www.youtube.com/channel/UCCD-LkpYHWRH5w4NdffzxMQ İndirilme Tarihi: 21.04.2020.

https://www.youtube.com/user/b31416/videos İndirilme Tarihi: 21.04.2020.

https://www.youtube.com/user/smoothoperatorRed5 İndirilme Tarihi: 20.04.2020.

İlhan E. , (2018), “Türkiye’de Youtube yayıncılığı ve Youtuber olmak”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı: 47: 142-146.

Sumiala, J. ve Tikka, M. (2013). “Broadcast yourself—Global news! A netnography of the “Flotilla” news on YouTube”, Communication Culture & Critique, 6(2).

Türkmen, T. (2020). Sosyal medyada tanınırlık ve sanal kimlikler; Youtuber’lar, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Medya ve Kültürel Çalışmalar Anabilim Dalı, İstanbul.

www.tdk.gov.tr İndirilme Tarihi: 18.04.2020

www.youtube.com İndirilme Tarihi: 20.04.2020

Yıldız, B. (2019). Youtube İstatistikleri; https://www.brandingturkiye.com/youtube-istatistikleri-guncel/2019  adresinden 20.04.2020 tarihinde indirilmiştir.

 

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Popüler Yazılarımız

Duyu Bütünleme Bozukluğu (DBT) Olan Çocuklar İçin Ne Yapılmalı?

Duyu Bütünleme , 1960’li yıllarda J. Ardes’ın araştırma ve çalışmalarıyla ortaya çıkarak uygulamaya konulduğu halde ülkemizde henüz önemi anlaşılmakta ve çocuklardaki belirtileri çoğu kişi...

STEM Nedir ? Ne Değildir?